Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:21:23 GMT

بی‌رویا؛ رنج ماندن و جراحت رفتن 

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۹۲۸۳

بی‌رویا؛ رنج ماندن و جراحت رفتن 

بی رویا کار آرین وزیردفتری، یکی دیگر از فیلم اولی های جشنواره چهلم فیلم فجر است که مورد توجه قرار گرفته. این فیلم درباره زنی به نام «رویا پاک رو» (طناز طباطبایی) و همسرش «بابک» (صابر ابر) است که قصد مهاجرت دارد اما در یک حادثه ای، با دختری آشنا می شوند که دچار فراموشی شده است. 

یکی از لایه های فیلم، ظاهر به مسائل روانشناختی مربوط می شود که می توان براساس روانشناسی یونگی، آن را نقد و تحلیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 رویا شخصیت اصلی است و آرش دوست خانوادگی آنها، آنیموس یا همزاد نرینه او است. «زیبا» (شادی کرم رودی) هم آنیمای «بابک» است. یونگ در جایی می گوید: «انسانی به کمال انسانیت خود می‌رسد که آنیما یا عنصر مادینه وآنیموس یا عنصر نرینه در او به وحدت و یگانگی کامل برسند.» آنگاه در فیلم می بینیم هنگامی که بابک با آنیمای خود زیبا، به هم می رسند، جشن تولد برپا می شود و آنگاه که «رویا» و «آرش» به هم می رسند، آتش بازی در آسمان شکل می گیرد که نشانه ای از کمال و تولدی دوباره در آنان است. 

فیلمساز تلاش می کند به مخاطب این موضوع را القا کند که روند تبدیل شدن آدم ها به دیگری، روندی نامحدود و یک دور بی انتهاست، مانند نوار موبیوس که نگره ای از کیهان و جهان هستی است که ابتدا و انتها ندارد اما ابتدا و انتهایش یکی است. 

بی رویا فیلمی جسورانه است و فرآیندی چند لایه دارد. لایه لایه درونی تر آن، مساله مهاجرت است. یک دیالوگ درخشان در فیلم وجود دارد که می شود گفت یکی از بهترین مفاهیمی است که در چند سال گذشته درباره مهاجرت و ترک وطن گفته شده است. «زیبا» از «رویا» می پرسد: «آدم اگه گذشته اش رو فراموش کنه، باز هم همون آدم قبلیه؟» و این سوال، نقطه شروع تحول و تنش های بعدی قصه است. از آنجا که این روزها و سال ها، تب مهاجرت، در میان جوانان، بالاست، می شود این سوال را بارها و بارها مطرح کرد. به این معنا که، مهاجرت و ترک وطن، نوعی فراموشی به حساب می آید.

فراموش کردن وطن، فراموش کردن خاطرات، فراموش کردن تجربه زیستن با همشهری ها و فراموش کردن هر آنچه که تا لحظه خروج، به دست آمده است. این سوال، تلخی هجرت و جاگذاشتن وطن در پشت سر را به خوبی نمایان می کند. بنابراین، آرش که اصرار بر مهاجرت دارد، دچار فراموشی می شود و «رویا» آرام آرام به باد نسیان می سپارد. «رویا» تلاش می کند که هویت ش را حفظ کند و آنچه که دارد را حفظ کند اما دیگرانی که با رفتن موافق اند، در مقابل او می ایستد. بر همین اساس، زندگی تازه «رویا»، هم بچه دارد، هم گل و گیاه دارد و هم احساس گرم دوست داشتن. 

میزانسن های بی رویا، به ویژه در آن صحنه هایی که روبه روی آینه گرفته شده است، یکی از خلاقانه ترین و درخشان ترین صحنه هایی است که در سال های اخیر در فیلم های سینمایی تولید شده است. در این چند صحنه، حس بیگانگی، نادیده گرفته شدن و اشتباه گرفتن «رویا» توسط طرف مقابل، به خوبی به نمایش در می آید و آینه کمک می کند که این حس به خوبی القا شود. 

اما یکی از نکته هایی که در فیلم به عنوان یک اشتباه می تواند مطرح شود آن است که آرش و رویا قرار است تا یک هفته دیگه به کپنهاگ پایتخت دانمارک بروند اما او تازه درصدد گرفتن پاسپورت است در حالی که فرآیند گرفتن ویزای کشوری همچون دانمارک در حیطه کشورهای شنگن و اتحادیه اروپاست، ماه ها و بلکه سال ها به طول می انجامد اما ما در فیلم می بینیم که «رویا» تازه می خواهد پاسپورت بگیرد. نمی دانم این ماجرا آیا ارتباطی با سوررئال بودن فیلم دارد یا نه، اما توضیح مشخصی در فیلم به این ماجرا داده نمی شود. 

نکته دیگر، کپشن یا توضیح متنی آخر فیلم است که مخاطب را لذت بردن از دیدن یک فیلم خوب و جسورانه، ناکام می گذارد و تیم تولید می باید که فکری به حال آن بکنند. 

بی رویا قصه آدم هایی ست که برای ماندن، حاضرند هزینه های سنگینی را بپردازند اما زخم رنج آور ترک وطن و بی وطنی را نمی پذیرند.

برچسب‌ها طناز طباطبایی صابر ابر جشنواره فیلم فجر بی رویا پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طناز طباطبایی صابر ابر جشنواره فیلم فجر طناز طباطبایی صابر ابر جشنواره فیلم فجر بی رویا فراموش کردن بی رویا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ادامه حضور سردار آزمون در رم چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

سردار آزمون مهاجم تیم ملی فوتبال ایران در تیم رم توانسته عملکرد خوبی داشته باشد و در بازی با بولونیا در هفته سی و سوم که با شکست ۳ بر یک رم همراه بود توانست تنها گل تیمش را وارد دروازه حریف کند.

سایت «رُما پرس» خبر داد: مدیران باشگاه رم از عملکرد و تعهد مهاجم ایرانی خود فوق‌العاده راضی هستند و در ماه‌های اخیر تماس‌هایی را با مدیران باشگاه بایرلورکوزن بر قرار کرده‌اند تا مذاکره بابت دائمی کردن قرارداد آزمون را آغاز کنند. همچنین دنیله دروسی سرمربی رم از احتمال ماندن سردار آزمون بسیار خوشبین است.

با این حال آینده ماندن آزمون در رم گرو به حضور این تیم در لیگ قهرمانان اروپا برای فصل آینده است. رم برای آزادسازی آزمون باید ۱۲،۵ میلیون یورو به بایرلورکوزن پرداخت کند که در صورت صعود به اروپا این باشگاه آزادی مالی بیشتری خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شرط موفقیت تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی/ جلسه با تاج برای ماندن
  • جزئیات دستگیری شرور قمه‌به‌دست خیابان انقلاب
  • جراحت جوان با غیرت برای دفاع از ۳دختر نوجوان
  • ببینید | وستهم ۲-۲ لیورپول؛ پایان یک رویا
  • وستهم 2-2 لیورپول: پایان قطعی یک رویا!
  • ببینید | ادعای عجیب معاون رئیسی درباره مهاجرت مردم از ایران
  • شرط ادامه حضور سردار آزمون در رم چیست؟
  • شرط ایتالیایی‌ها برای سردار آزمون
  • شانس بالای حاج‌صفی برای ماندن در لیگ یونان
  • راهکار عجیب گرم ماندن در لحظات پنالتی! (عکس)