Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم سینمایی «بی‌رویا» در ذات خود اثری به شدت سیاسی و در شمایلی جا گرفته در «ژانر فلسفی» است که با ضرب و زور یک کَپشن چند خطی، آن هم قبل از شروع تیتراژ پایانی، می‌خواهد خود را به عنوان «فیلمی روان‌شناختی» معرفی ساخته و تمامی انگاره‌های ذهنی منحطی که در طول اثر به خورد مخاطب خود داده است را با ادعای پرداختن به موضوع «بیماران اسکیزوفرنی» توجیه سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجیهی به شدت مضحک که میزان نچسبی آن در بیان تمامی عوامل تولید «بی‌رویا» منعکس گردیده و از این جهت است که بازیگر نقش اصلی زن اثر به صراحت بیان می‌دارد: «درباره کپشن آخر باید بگویم که در نقشی که بازی کردم هیچ شیزوفرنی وجود ندارد و فیلم درباره اسکیزوفرنی هم نبوده بلکه درباره جابه‌جایی هویت است و کپشن در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شده است و دست فیلمساز نبوده»!

فیلم سینمایی «بی‌رویا» با روایت زندگی «رویا» و «بابک» به عنوان  زوج جوانی در آستانه مهاجرت. در این میان «رویا» که جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار است، تمایل چندانی به این تغییر و مهاجرت ندارد؛ اما به واسطه علاقه شدیدی که به همسرش دارد، پس از گذشت پنج سال حالا متقاعد به همراهی شده و این موضوع را پذیرفته است که از ایران مهاجرت کند. در این میان «رویا» که با «آرش» و «لیلی» از زمان دانشجویی رابطه دوستانه دارد و با کمک «مادر آرش» یک مرکز خیریه تاسیس نموده و به امور خیریه نیز مشغول هستند و ...؛ به یکباره با حکم ممنوع‌الخروجی خود به سبب دریافت وام مواجه می‌شود. این در حالی است که «رویا» این اتفاق را به گونه‌ای پرونده‌سازی برای «آرش» نسبت می دهد. «آرشی» که حدود دو ماه قبل ناپدید شده و هیچ خبری از او نیست و ...

فیلم سینمایی «بی‌رویا» به وضوح اثری بی‌ربط با بیماری «اسکیزوفرنی» یا «شیزوفرنی» است. موضوعی که موجب می‌شود تا این اثر سینمایی هیچ تلاش موثری در جهت تصویرسازی درست و دقیق از واقعیت این بیماری که با اختلال جدی در مغز همراه است و به نحوه تفکر فرد، اعمال، بیان احساسات و همچنین درک واقعیت فرد صدمه وارد می‌کند و ... از خود نشان ندهد.


البته باید توجه داشت که اگر ظاهرسازی فیلم سینمایی «بی‌رویا» و معرفی این اثر سینمایی به عنوان فیلمی در «ژانر روانی» یا «سایکو» نبود؛ قطعا لازم بود تا این اثر را در مرتبه نخست به عنوان یک اثر سیاسی و سپس یک اثر فلسفی معرفی نماییم. اثری که در وجه سیاسی آن سعی شده تا «حاکمیت» از نقش «هویت‌دهنده» و «هویت‌گیرنده» و به طور کُل از جایگاه «هویت‌ساز» برخوردار شود و در مقابل این ملت مظلوم هستند که مجبور به اطاعت از تصمیمات مدیران ارشد این حاکمیت می‌باشند. مدیرانی که در حال تغییر عرصه مدیریت سنتی خود و ترمیم آن در بنایی مُدرن بوده و در این مسیر وقتی شخصیتی همچون «رویا» با تصمیم ایشان مبنی بر پرونده‌سازی برای «آرش» و ارائه اَنگ «اختلاس مالی» به وی همراهی نمی‌کند؛ نه تنها کیان خانواده او را متزلزل و مانع خروجش از کشور می‌شوند؛ بلکه اقدام به گرفتن «هویت رویا» و جایگزینی «هویت زیبا» در جایگاه حقیقی و حقوقی او نموده و در این مسیر تا به آنجا پیش می‌رود که «آرش» جدیدی را به جامعه معرفی می‌نمایند و برای «رویا» هویتی جدید صادر نموده و او را مجبور به تمکین و آبستن شدن از مردی جدید می‌نماید و ...


سوای نظر از متن سیاسی پُررنگ فیلم سینمایی «بی‌رویا» قرار گرفتن این اثر در تطابق فُرم روایت‌های خود به سبک «کریستوفر نولان» موضوعی است اگر چه سبب می‌شود تا «بی‌رویا» در گونه آثار «فلسفی» و با ژستی «متفکر» دسته‌بندی شود؛ اما واقعیت آن است که ضعف بُنیه تئوریک و عدم برخورداری و اشراف پدیدآورندگان اثر نسبت به اصول مبانی «تفکر اسلامی» و فهم لازم در باب تعارضات معرفتی مطرح شده در مبحث «جهان‌های موازی» یا «گیتی‌های موازی» و ... سبب شده تا فیلم سینمایی «بی‌رویا» به عنوان اثری ناسازگار با «شریعت اسلام» جلوه‌گری نموده و در این مسیر تا به آنجا پیش رود که حتی مبانی الحادی ویژه‌ای را در قالب «الهیات ماتریالیستی» به عمق جان مخاطب سینمایی خود حقنه سازد.


فیلم سینمایی «بی‌رویا» بسیار سعی می‌کند تا خود را به عنوان اثری متفکر نشان دهد و در این مسیر نه تنها از «ذهن زیبا» و یا «تِنِت» و «اینسپشن» و ... الهام گرفته؛ بلکه از هر تفکر رمزآلودی در «سینمای پُست مُدرن» وام می‌گیرد تا خود را به عنوان اثری چند وجهی بقبولاند. اثری که اصلی‌ترین کارکرد آن را می‌توان در به شُهرت رساندن یکباره پدیدآورندگان آن با «ظاهری متفکرانه» باشد. پدیدآورندگانی که از دنیای «فیلم کوتاه» به عرصه تولید «فیلم داستانی بُلند» مهاجرت نموده و حالا برای رسیدن به اوجی یکباره، بسیار مشتاق به متفکر نشان دادن و تفسیر شدن و تحلیل شدن اثر تولیدی خود در فضای کُلی سینمای کشور می‌باشند.

در مجموع فیلم سینمایی «بی‌رویا» را می‌توان اثری مجعول قلمداد نمود. اثری که بیش از هر چیز ضعف بنیه «شورای پروانه ساخت آثار سینمایی» را افشا نموده و خلاء جدی حضور طیف متفکر و دغدغه‌مند را به جهت فهم مضامین و دریافت محتوای ارائه شده در یک فیلمنامه را معین می‌سازد. خلائی که امید است در دوره جدید و به سبب تحولات صورت گرفته در مدیریت جدید «سازمان سینمایی» و تغییرات ایجاد شده در ترکیب «شوراهای نظاراتی» مرتفع گردد.

محمدرضا مهدوی‌پور

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فیلم بی رویا الحادی تولید سینمای پست مدرن فیلم سینمایی بی رویا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش تولید «پایتخت ۷» آغاز شد

ساخت سری جدید «پایتخت» همیشه مورد بحث بوده است، یک روز خبر از ساخت نسخه سینمایی این سریال در رسانه‌ها و کانال‌های خبری پخش می‌شود و روز دیگر تکذیب این موضوع؛ یک روز نیز خبر از تولید «پایتخت» در قالب همیشگی خود یعنی سریال در رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند.

به گزارش فارس، اخیرا هم خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه فصل «هفتم» پایتخت در مرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

پیگری‌های خبرنگاران از یک منبع آگاه درباره این موضوع حاکی از آن است فصل هفتم سریال «پایتخت» وارد مرحله پیش تولید شده و به گفته این منبع امید از سوی عوامل پایتخت وجود دارد که فصل هفتم به پخش در نوروز ۱۴۰۴ برسد.

وی درباره بازیگرانی که در این فصل حضور ندارند گفت: در این فصل سارا و نیکا فرقانی اصل و مهران احمدی حضور نخواهند داشت.

لازم به ذکر است مدتی قبل یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت از لوکیشینی برای ساخت فصل جدید این سریال بازدید کرده است.

بعد از انتشار این خبر هومن حاجی عبداللهی بازیگر نقش رحمت در این سریال در نیمه اسفند ۱۴۰۲ با انتشار یک پست در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته بود: باز داریم می‌آییم، ولی نه برای عید ۱۴۰۳

اخیرا نیز مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره تولید و پخش فصل جدید این سریال بیان کرده بود اگر مشکلی پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در ۱۴۰۳ خواهیم دید.

گفتنی است الهام غفوری تهیه‌کننده این سریال درباره ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» به خبرنگار فارس گفته بود: مگر قرار بوده نسخه سینمایی «پایتخت» ساخته شود؟

وی افزود: آیا از طرف جایی اعلامی شده است که من بخواهم این را تکذیب کنم؟

۶ فصل پایتخت ساخته شده که آخرین فصل آن مربوط به سال ۹۹ بوده است از ساخت آخرین فصل این سریال حواشی زیادی نسبت به ساخت فصل بعدی به وجود آمده که هنوز سرانجام ساخت این سریال مشخص نیست.

در آخرین فصل از این سریال محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبدالهی و ... به ایفای نقش پرداخته بودند.

دیگر خبرها

  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • ببینید | ادعای عجیب وزیر صمت درباره تولید خودرو در ایران
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • اولویت رسانه ملی تولید محتوای مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت است
  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد
  • پیش تولید «پایتخت ۷» آغاز شد