«بی رویا»؛ یک اثر تقلیدی پست مدرنیستی
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۸۰۹۰
بیرویا به دلیل اینکه اثری بشدت تقلیدی است نمیتواند فیلم قابل قبولی باشد و از آن میتوان به عنوان اثر متوسطی یاد کرد.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - رویا و بابک قصد در آستانه مهاجرت به کشور دانمارک هستند و ورود دختری مرموزی به زندگی آنان که رویا نام زیبا را برای او انتخاب میکند به تدریج معادلات زندگی آنان را بر هم میریزد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نخستین ساخته «آرین وزیردفتری» با گرایشات پست مدرنیستی بر اساس بازی با مسئله هویت ساخته شده است. اما هنر و اثر پست مدرن ودر جامعه ایرانی مخاطبی ندارد، چون ساختار ارزشهای اجتماعی - هنری حاکم در جامعه همچنان کلاسیک است.
با تماشای فیلم «بیرویا» مخاطب درخواهد یافت که سینمای ایران حتی در ارائه گرایشات پست مدرنسیتی سبکی تقلیدی را دنبال میکند. وقتی هنوز گرههای اولیه فیلم گشوده نشده، مخاطب درخواهد یافت که با اثری شبیه «زندگی دوگانه ورنیکا» اثر فیلمساز فقید (کریستوف کیشلوفسکی) مواجه است.از طرفی سیاق تدریجی افشای روایت شبیه آثاری نظیر جزیزه شاتر(مارتین اسکورسیزی)، هویت (جیمز منگولد) فیلم بمان(مارک فورستر) محصول سال ۲۰۰۵ است.
در این سیاق روایی و داستانی فیلمهایی با این محتوا شخصیت اصلی بر ارائه کاراکتر باسازی شدهاش اصرار دارد و به تدریج لایههای جدید شخصیتی را که جذب کرده از دست میدهد و به شخصیت اصلی خودش تبدیل میشود.
الگوی چنین روایتهای پست مدرنیستی نیاز به شناخت روانی در خلق شخصیت دارد، چون جابجایی شخصیت یک امر پچیده روانی است و درام شدن آن نیاز به تجربه هنر پست مدرنیستی دارد و تجربه یک پشتوانه ادبی منحصر با پردازش هویتی، در نگارش و خلق چنین روایتهایی ضروری است.
در کشورمان در حوزه ادبیات نویسندهای با قدرت ادبی چاک پالانیوک (پالانیک) نداریم که روایت قدرتمند پست مدرنیستی «باشگاه مشتزنی» را خلق کرده باشد. رمان باشگاه مشت زنی به فاصله اندکی از انتشار توسط دیوید فینچر تبدیل به فیلم سینمایی شد و تبدیل به یک منبع الهام برای سایر آثار بعدی با این موضوع شد.
ساختن فیلمی شبیه «بیرویا» نیاز به آموزن و خطای ادبی دارد، یا فیلمنامه نویسی را میطلبد که قدرتمندی قلم او مثل کشیشتف پیسیویچ (همکار نویسنده کریستف کیشلوفسکی در زندگی دوگانه ورنیکا) باشد.
در ساختار زیستی و هنری کلاسیک داخل کشور هنوز به این مرحله از روایت گری پست مدرن ارتقاء پیدا نکردهایم، در نتیجه برای ساختن فیلمهایی با مضمون هویت مجبور به تقلید تجربههایی مثل فیلمهای هویت، بمان و جزیره شاتر، باشگاه مشتزنی هستیم و بیرویا در ارائه یک روایت پست مدرنیستی یک کلاژ ناقص از بحث مهم هویت شناسی در سینماست که نمیتواند در فرم و محتوا بومی سازی شود.
پوستر فیلم زندگی دوگانه رونیکا سمت چپ - پوستر فیلم بی رویا سمت چپحتی در ارائه بازیهای مدرنیستی چنان بازیگر قدرتمندی نداریم که بتوان شیفتها و تغییرات پاساژهای بازی خود را در چنین آثاری به صورت متمایز ارائه دهد. فیلم «بیرویا» از منظر بازیگر صدماتی جدی میبیند. «طناز طباطبایی» برای ایفای نقش رویا و تغییر به هویت زیبا جز نمایش رنج هیستریک روش دیگری را برای القای حس این کاراکتر برای ارائه به مخاطبش پیدا نمیکند و شادی کرم روی چون همسر کارگردان است در این نقش حضور پیدا کرده و هیچ توانایی خاصی در این بازیگر نمیتوان یافت که او را برای این شخصیت مناسب دانست.
طناز طباطبایی برای ایفای این نقش با این همه تجربه کم توان و ضعیف به نظر میرسد و شادی کرم رودی که در نقشهای مکمل پیش پاافتاده در سینما حضور پیدا کرده، هنوز توان بازی در نقشهای معمولی را دارا نیست و طبیعی است که نقشی که نیاز به تغییر هویت دارد برای اجرای نیاز به بازیگر توانمندتری دارد که در تمرینات مفهوم تغییر هویت را به درستی اجرا کند و البته فیلمنامه لطمات فراوانی به این نقش زده است. دوربین روی دست و نماهای کلوز هم در اجرا به چهارچوب تغییر مشی هویتها لطمه فراوانی است. بیرویا به دلیل اینکه اثری بشدت تقلیدی است نمیتواند فیلم قابل قبولی باشد و از آن میتوان به عنوان اثر متوسطی یاد کرد.
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو جشنواره فجر بورس قیمت مارتین اسکورسیزی طناز طباطبایی جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت پست مدرنیستی بی رویا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۸۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند، گفت: این دانشگاه نباید در موضوع دیگری هضم شود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله علیرضا اعرافی در جلسه هیئت مدیره دانشگاه حضرت معصومه(س) که در سالن جلسات دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در صحنه رویارویی تمدنی انقلاب با استکبار، زن و خانواده یکی از موضوعات کلیدی است.
وی با اشاره به اینکه در این موضوع صاحبنظر هستیم، بیان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در مسئله زن با نگاه جامع نقش فعال دارد و این موضوع از لبههای تمدنی دنیای جدید است.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه این مبانی انقلاب اسلامی دارای منطق است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، دانشگاهی مانند دانشگاه حضرت معصومه(س) میتواند یک هویت تمدنی پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان این دانشگاه نیز وظیفه حساسی دارند، تصریح کرد: سامانه اخلاقی، علمی و تربیتی این دانشگاه باید در سطح کشور الگو باشد.
آیتالله اعرافی با بیان اینکه دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند، افزود: این دانشگاه نباید در موضوع دیگری هضم شود.
وی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید به روز نگه داشته شود، بیان کرد: باتوجه به سندی که نوشته شده است، این دانشگاه باید به یک مرکز بین المللی تبدیل شود.
امام جمعه قم با بیان اینکه باید در مرزهای اثرگذاری حرکت شود، اظهار داشت: موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، نانو و ژنتیک جزو موضوعات اصلی آینده هستند که باید از امروز به آنها توجه داشت.
وی با اشاره به اینکه در این دانشگاه هویت زن مسلمان مدنظر است، بیان کرد: برای این موضوع باید اقدامات مطالعاتی از این جنس دیده شود.
آیتالله اعرافی با بیان اینکه ظرفیت انقلاب اسلامی در دنیا بینهایت است، تصریح کرد: فکر انقلاب اسلامی در دل ملتهای دنیا اگر به درستی بیان شود، حامیان بسیاری دارد.
انتهای پیام/.